Webinar: Content Marketing

Introductie:
Mijn tweede webinar die ik heb bekeken is; content marketing. Deze webinar werd gegeven door Stefan Rooyackers en duurde 63 minuten. Ik ben gaan zoeken naar een webinar die aansloot bij mijn minor Online marketing en kwam uit op deze webinar. Vanaf 2013 is er een stijgende lijn te zien over dit onderwerp en nu een grote hype vandaar dat ik deze webinar heb gekozen.

Webinar:
Waar staat content marketing nu voor.  Content marketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.

Om een goede content marketing strategie te formuleren zijn er 3 stappen:
1. Wat is je doel?2. hoe ga je het doel meten?
3. evalueer dit proces
Het is van groot belang dat je doel meetbaar is, je kunt een doel meetbaar maken door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google analytics of Facebook insight. Pas als je doel meetbaar is kun je bekijken of je doel is bereikt of niet bereikt. Ten allen tijde moet je je proces evalueren. Zo kun je kijken of je goed op weg bent of dat je bepaalde dingen moet aanpassen.

Bedrijfscultuur
Een bedrijfscultuur is erg belangrijk bij het plaatsen van content. Wat zijn de cultuureigenschappen die passen bij jouw bedrijf, is dit bijvoorbeeld humoristisch, statisch of behulpzaam. Deze eigenschappen moet je doorvoeren bij het plaatsen van alle content, zo is je content gelijk aan je bedrijf en vormt het een eenheid.

Uitgever
Als je content marketing gaat plaatsen of een strategie gaat bedenken ga je te werk als een uitgever. Je gaat je goed inlezen in je doelgroep, je gaat kijken wie het beste de content kan schrijven en je bekijkt de timing van je content.

Contentkalender
Als dit duidelijk is ga je een contentkalender. Je gaat voor jezelf een overzicht plaatsen welke content je gaat plaatsen in welke periode. Dit stel je vast voor een jaar, zo krijg je een duidelijk overzicht. Heb je bijvoorbeeld een event in december kun je in september al warm gaan maken over deze gebeurtenis. Dit alles neem je op in de contentkalender.
Contenteisen:
– het moet vindbaar zijn
– het moet opvallen
– het moet onderscheidend zijn
– het moet relevant zijn
De content moet altijd 2 van deze aspecten bevatten: humor, actualiteit, herkenning, ontroering, inspiratie of gewoon fantastisch. Als je content niet aan 2 van deze aspecten voldoet kun je het stuk beter niet plaatsen. Laat dit altijd checken door iemand anders en niet door jezelf. Iemand moet de content beoordelen die onafhankelijk is anders is het niet betrouwbaar.

De content die je plaatst moet altijd consistent zijn aan de merkwaarden die je hebt. Daarnaast moet je de content personaliseren en moet de content autoriteit uitstralen.

Content plaatsen
Voordat je de content plaatst ga je altijd een keuze maken op welke manier je deze gaat plaatsen. Maak voor jezelf een handig overzicht met alle kanalen zoals blog, tv, social media etc. Bij elk kanaal noteer je de voor- en nadelen om zo je besluit goed te hebben afgestemd.

Mijn visie
Content marketing is onwijs belangrijk. Dit werd al duidelijk in mijn Minor maar ook tijdens mijn werk maak ik hier veel gebruik van. Het is altijd van uiterst belang dat de content consequent en met structuur wordt doorgevoerd. Dit bleek ook weer tijdens deze webinar. De content die wordt geplaatst moet altijd aansluiten bij je doelgroep en je bedrijf. De kernwaarden van je doelgroep en bedrijf moeten altijd doorgevoerd worden in je content. Als dit niet het geval is zal de content ook weinig opleveren voor jouw als bedrijf/persoon. Ook is het dus erg belangrijk om te kijken hoe jouw concurrenten hun content aanleveren. Want je moet namelijk ervoor zorgen dat je je onderscheidt van de concurrent en de content dus op een net andere en vooral interessantere manier weergeeft. Zo zal de klant zich meer binden met jou dan in plaats van de concurrent!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:

z.n. (z.d.). content marketing definitie strategie en praktijk. Retrieved 06 10, 2015, from nl i scoop: http://nl.i-scoop.eu/content-marketing-definitie-strategie-en-praktijk/

bruijntjes, j. (z.d.). content marketing. Retrieved 06 10, 2015, from joerybruijntjes: https://joerybruijntjes.nl/contentmarketing/definitie/

Rooyackers, S. (2015, 04). contentmarketing april 2015. Retrieved 06 10 , 2015, from youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9q-rMlNudTs

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s