Webinar: zoekmachines de geheimen onrafeld!

Introductie:
Het webinar die ik heb gevolgd was; Zoekmachines de geheimen onrafeld. Dit webinar werd gegeven door Drs. Arjan Burger en duurde 63 minuten. In dit webinar kwam zoekwoord optimalisatie aan bod. Ik had voor dit onderwerp gekozen omdat het mij soms nog wat onduidelijk was en ik volgende week een tentamen heb over dit onderwerp. Ik was erg benieuwd wat ik van dit webinar kon leren zodat ik mijn stof over zoekwoord optimalisatie nog beter kon beheersen.

Webinar:
Om te beginnen starten we met de vraag, wat is nou eigenlijk een zoekmachine?: – een zoekmachine is eigenlijk een grote webapplicatie
– deze webapplicatie is gericht op het beantwoorden van specifieke bezoekersvragen
– een zoekmachine verwijst je door naar bepaalde websites
– een zoekmachine zorgt ervoor dat bezoekers op site komen. Maar het is aan jou zelf de taak dat je website zo is ingericht dat de bezoekers op je site blijven en overgaan tot conversie.

Bij de zoekmachines staat er een 3 heilige eenheid centraal. De volgende 3 punten zijn hierbij van groot belang:
– de zoekvraag (antwoord moet precies passen bij de zoekvraag
– het gezochte antwoord
– de gevonden conversie (verkoop, bronchure aanvraag, nieuwsbrief aanvraag etc) à op de website moet het gaan gebeuren, hier moet je de klant verleiden om over te gaan naar conversie

De zoekvraag moet aansluiten bij het antwoord die je wilt hebben. Oftewel je moet een goed en duidelijk beeld hebben wat jouw doelgroep zal intikken voor zoekvraag om vervolgens met jouw website op een antwoord te komen. Het is dus van uiterst belang dat je je doelgroep goed kent. Hier kun je achter komen door goed doelgroeponderzoek te hebben gedaan; het afnemen van enquête en interviews, het stellen van vragen via diverse Social Media kanalen staan hierbij centraal. Als eenmaal de bezoeker de zoekvraag heeft ingetypt en het bijpassende antwoord heeft gevonden komt de bezoeker op je website. Uiteindelijk wil je dat de bezoeker overgaat tot conversie. Jij moet ervoor zorgen dat de bezoeker bijvoorbeeld een product aankoopt, een brochure aanvraag doet of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Om hoog te komen te staan in de Google ranking is het van belang dat de Metatitle en description tag optimaal zijn.
– De Metatitle is de kop die je te zien krijgt in Google. Deze title moet precies de tekst bevatten die jouw doelgroep ziet. Er moet voor gezorgd worden dat de Metatitle het belangrijkste keyword bevat van jouw zoekpagina. Een keyword waarbij het zoekvolume hoog is en de concurrentie laag. Het keyword moet vooraan in de tekst staan en de tekst moet beschrijvend zijn.
– Description tag is het beschrijvende gedeelte van de tekst. Deze tekst is wat meer uitgewerkt dan de Metatitle en bevat ook altijd het keyword.
De zoekwoorden in deze titels oftewel het belangrijkste keyword moet altijd specifiek zijn want alleen dan komen de bezoekers uit op jouw site. Kies je voor een heel algemeen woord is de kans dat de bezoeker op jouw pagina uitkomt nihil. De zoekwoorden kunnen worden getest op zoekvolume en concurrentie in Google adwords.

Je hebt goede sites om te kijken wat voor aspecten ervoor zorgen dat je hoog in de Google ranking komt te staan. Zo heb je een schema waarbij uitgelegd is met kleuren en cijfers welke aspecten ervoor zorgen dat je hoog komt te staan in Google of niet (zie afbeeldingen). De donkere elementen zijn van groot belang en krijgen een +3. Daarna de elementen met een +2 om vervolgens de minst belangrijke elementen voor de Google ranking te benoemen met +1 en de rode kleuren geven aan welke elementen ervoor zorgen dat je Google ranking omlaag wordt gebracht. Dit is een heel handig overzicht omdat je zo precies een goed beeld krijgt wat van belang is en wat niet voor de Google ranking.

meten=weten
Om te kijken wie er allemaal op je website komt is een handig programma Google analytics gemaakt. In Google analytics kun je een duidelijk overzicht krijgen hoeveel bezoekers, wat voor bezoekers, de conversie etc er is geweest op je website. Deze aspecten kun je in je dashboard zetten zodat je snel en gemakkelijk via deze manier de conversiedoelen kan formuleren en kan checken. Je wilt natuurlijk meten hoeveel vooruitgang er wordt geboekt op de desbetreffende website.

Mijn visie:
Ik ben erg blij dat ik dit webinar heb bekeken. Het webinar was erg duidelijk en goed uitlegt. Omdat ik volgende week tentamen heb over dit onderwerp was het prettig om een webinar te volgen. Zo werd de geleerde stof nog even extra herhaald en op een andere manier toegelicht. Doordat het op een andere manier werd uitgelegd werd het mij ook allemaal wat duidelijker. Nu heb je een soort 1 op 1 les gehad en zit je niet in een klas met 20 andere studenten. Dit zorgt ervoor dat ik het onderdeel van mijn minor Marketing communicatie nu beter begrijp en de stof beter beheers.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:

Burger, A. (2013, 11 1). zoekmachine webinar . Retrieved 06 02, 2015, from eduvision: https://www.youtube.com/watch?v=tCWg4ZTjN5s

Burger, A. (2013, 11 1). zoekmachine webinar . Retrieved 06 02, 2015, from eduvision: https://www.youtube.com/watch?v=tCWg4ZTjN5s

best4u. (z.d.). zoekmachine optimalisatie . Retrieved 09 02, 2015, from best4u: https://www.best4u-internetmarketing.nl/zoekmachine-optimalisatie

Geenen, K. (2015, 05 7). met deze 3 stappen krijg je meer bezoekers naar je webiste. Retrieved 06 02, 2015, from karelgeenen: https://www.karelgeenen.nl/07/met-deze-3-stappen-heb-je-het-geheim-om-meer-inkomende-links-naar-je-website-te-krijgen/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s