MBTI – analyse

Wat is een MBTI-analyse?

Het is van groot belang dat een bedrijf zich richt op de verschillende type mensen die de website bezoeken. De ene bezoeker beslist vaak op emotie en de ander is weer erg rationeel ingesteld. De MBTI-analyse is een afkorting van de Myers Briggs Type Indicator. In deze analyse wordt er een onderscheid gemaakt in 4 soorten type bezoekers die zich bevinden op een website/webshop. Door deze 4 type te onderzoeken kan er worden gekeken of een webshop voldoet aan alle eisen die deze type bezoekers stellen. Om een zo hoog mogelijk rendement uit je website/webshop te halen is het belangrijk om je als bedrijf te richten op de 4 type bezoekers. (Esther, 2013)

De 4 type bezoekers

De 4 type bezoekers die de MBTI-analyse onderscheid zijn:

  • Competitieve bezoekers: Snelle beslissers, maar wel op basis van feiten.
    De competitieve bezoeker legt heel snel verbanden en weet met weinig informatie al een goed beeld te vormen van het product of dienst waar hij naar op zoek is. Het is van belang dat de desbetreffende informatie snel te vinden is voor de bezoeker want als hij moet gaan zoeken verliest hij zijn aandacht en zal hij niet tot aankoop overgaan. Als alle informatie duidelijk en overzichtelijk is weergegeven met een afbeelding en de basis informatie (niet teveel details) zal de bezoeker in een korte tijd snel tot verkoop overgaan.
  • Spontane bezoekers: Snelle beslissers puur op basis van gevoel.
    De spontane bezoeker is net zoals de competitieve bezoeker een snelle beslisser maar beslist veel meer op basis van gevoel. Dit type is erg gevoelig voor bijzondere aspecten op een site. Denk hierbij bijvoorbeeld aan producten op maat, mooie aanbiedingen en acties. De spontane bezoeker is dus een bezoeker die zijn keuzes maakt op emotie en niet op feiten.
  • Methodische bezoekers: Langzame beslissers op basis van feiten.
    bezoeker die snelle besluiten nemen. Deze bezoeker denkt over elke aankoop grondig na om zo een weloverwogen besluit te nemen. Dit type wilt dan ook zoveel mogelijk informatie krijgen over de producten en-/of diensten en zal dan ook niet tot conversie overgaan als er voor zijn gevoel te weinig informatie beschikbaar is. Deze bezoeker wilt zoveel mogelijk de feiten weten van de producten en/-of diensten en zal tot in de detail informatie opzoeken, denk hierbij aan garantiebewijzen, vergelijkingssites, vele afbeelding en instructiefilmpjes.
  • Humanistische bezoekers: Langzame beslissers die op basis van emotie beslissen.
    Dit type bezoeker is net zoals de methodische bezoeker een langzame beslisser. Het verschil is dat de humanistische bezoeker niet op feiten beslist maar met gevoel. Deze bezoeker vindt het vooral erg belangrijk wat voor bedrijf er achter de website zit en hoe andere mensen denken over de desbetreffende producten/-en diensten. Zij hechte erg veel waarde aan een goede klantenservice, de mensen achter de website en de ervaring van andere. Vertrouwen is het sleutelwoord bij deze doelgroep. (Esther, de humanistische bezoeker in het hart raken, 2012)

Zoals hierboven staat vermeld hecht elk type bezoeker zich aan andere behoeftes en waarden. Om de website/webshop te analyseren geef je elk type bezoeker een kleur zoals bijvoorbeeld; rood, groen, blauw en geel. Vervolgens ga je met de verschillende kleuren aangeven op de website/webshop aan welke aspecten het voldoet. Zo krijg je een goed en duidelijk overzicht,  uiteindelijk ga je aanbevelingen schrijven wat er nog ontbreekt voor elk type bezoeker. (schop, z.d.)

Mijn visie
Ik had nog nooit van een MBTI-analyse gehoord. Ik denk dat het een erg goed model is omdat je je richt op 4 type bezoekers. Ieder mens is natuurlijk anders met eigen wensen en behoefte. Door met kleuren te werken kan je de webshop/website goed en duidelijk in kaart brengen. Ik denk namelijk dat veel bedrijven er niet bewust van zijn dat er 4 type bezoekers zijn waarop ze allemaal moeten inspelen. Maar door de MBTI-analyse heb ik geleerd dat als je pas als je inspeelt op alle 4 type bezoekers, je website optimaal is en er pas dan zo veel mogelijk rendement uit je website te halen valt!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:
Beekman, P. (2012, 10 24). mbti. Retrieved 04 20, 2015, from investonline: http://www.investonline.nl/blog/mbti/

Esther. (2012, 01 24). de humanistische bezoeker in het hart raken. Retrieved 04 20, 2015, from concept7: http://www.concept7.nl/de-humanistische-bezoeker-in-het-hart-raken/

Esther. (2013, 03 13). je website ontwerpen en verbeteren met mbit. Retrieved 04 20, 2015, from concept 7: http://www.concept7.nl/je-website-ontwerpen-en-verbeteren-met-mbti/

Karaman, M. (n.d.). mbti als basis voor conversie optimalisatie. Retrieved 04 20, 2015, from orangevalley: https://orangevalley.nl/mbti-als-basis-voor-conversie-optimalisatie/

schop, g. (z.d.). mbti. Retrieved 04 20, 2015, from gertjanschop: http://www.gertjanschop.com/modellen/mbti.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s