Het 7S model

Wat is het 7S model?
Het 7S model is in de jaren 80 ontworpen door 3 medewerkers van McKinsey. Dit model wordt gebruikt om een bedrijf intern te analyseren. Later is dit model door Chaffey aangepast op het online gebied. Zo heeft hij de 7S-en hervormt zodat ze kunnen analyseren hoe het gesteld staat met het online aspect van het desbetreffende bedrijf.

Aan de hand van dit model kan een organisatie door middel van 7 essentiële factoren worden geanalyseerd. Dit model gebruik je om de kwaliteit te meten van de prestaties die een onderneming levert. Er wordt gekeken welke strategie centraal staat in het bedrijf en of dit op een consistente wijze is doorgevoerd in het gehele bedrijf. Tevens kunnen aan de hand van dit model worden bepaald waar de sterktes en zwaktes liggen van het desbetreffende bedrijf.

De 7 factoren zijn onderverdeeld in 4 zachte en 3 harde factoren. De 4 zachte factoren bestaan uit; significante waarden, stijlen, staf en sleutelvaardigheden. Deze 4 S’en zijn makkelijk aanpasbaar en geeft inzicht in de menselijke kant van het bedrijf. De 3 harde factoren; strategie, structuur en systemen. zijn daarentegen moeilijk veranderbaar.

Het is van groot belang dat de 7 factoren elkaar ondersteunen want elke S beïnvloed de andere factoren. Een goede samenhang van de factoren is dus essentieel en versterkt uiteindelijke het bedrijf. (z.n., 7s model mckinsey, z.d.)

De 7S-en
Hieronder zijn alle S’en even kort  toegelicht zodat er een duidelijk beeld ontstaat wat elke factor precies inhoudt.

Harde factoren:

  1. strategy (strategie): hierin wordt duidelijk welke doelen het bedrijf heeft gesteld en hoe deze bereikt gaan worden.
  2. structure (structuur): bij de structuur wordt er gekeken hoe het bedrijf is ingericht. Hier wordt onder andere gekeken naar de taakverdeling, bureaucratie, coördinatie en de verschillende niveaus in het bedrijf.
  3. systems (systemen): omvat alle formele en informele werkwijzen, procedures en communicatiestromen, zowel intern als extern. Het gaat hierbij om alle formele en informele procedures, regelingen en afspraken.

Zachte factoren:

  1. shared values (significante waarden): Deze factor is de directe koppeling tussen alle andere factoren. Het gaat over de bedrijfsopvatting, bedrijfscultuur en identiteit oftewel de missie en visie.
  2. style (stijlen): verwijst naar de managementstijl. Hoe is het gedrag van de managers ten opzichte van de medewerkers. Hierbij wordt gekeken naar het beloningsysteem, evalueren, motiveren en rekruteren
  3. staff (staf): Het personeel verwijst naar een aantal zaken. Enerzijds zijn dat zaken als afwezigheid, verzuim en het opleidingsniveau. Anderzijds betreft het abstractere zaken zoals motivatie en flexibiliteit van de medewerkers.
  4. skills (sleutelvaardigheden): dit zijn ook wel de USP’s van het bedrijf. In welke aspecten onderscheidt het bedrijf zich ten opzichte van de concurrent.
    (z.n., 7s-Model van Chaffey, z.d.)Mijn visie
    Er zijn natuurlijk tal verschillende modellen om een bedrijf intern in kaart te brengen. Het 7S-model was voor mij nieuw. Ik vind het altijd erg leuk om kennis te maken met nieuwe manieren om dingen aan te pakken. Zo kun je namelijk in de toekomst gebruik maken van diverse modellen om je opdrachtgever te analyseren.

    Het 7S model is voor mij een logisch en handig model. Aan de hand van 7 factoren kun je namelijk snel en gemakkelijk een bedrijf in kaart brengen. Ik vind het sterk aan het model dat alle 7 factoren individueel een grote bijdrage leveren aan een bedrijf. Alle 7 factoren hangen samen met elkaar waardoor ze elkaar moeten versterken en aanvullen. Het is erg logisch om te zien dat als 1 factor niet goed functioneert het de andere overige factoren beïnvloed. Het is dus van groot belang dat alle 7S-en goed met elkaar worden verbonden en elkaar blijven versterken zodat de interne organisatie van een bedrijf goed staat. Tevens is het erg fijn dat Chaffey het model heeft aangepast voor het online aspect van een bedrijf. Zo kunnen wij als online marketeers het model ook goed inzetten voor het analyseren van een bedrijf online!

    Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

    Bronnen:
    z.n. (2015, 03 20). 7s model. Retrieved 04 5, 2015, from wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/7S-model

    z.n. (z.d.). 7s model mckinsey. Retrieved 03 20, 2015, from strategisch marketingplan: https://www.strategischmarketingplan.com/marketingmodellen/7s-model-mckinsey/

    z.n. (z.d.). 7s-Model van Chaffey. Retrieved 03 20, 2015, from 7S model: http://www.7smodel.nl

    admin. (2013, 03 29). manangement modellen . Retrieved 04 5, 2015, from management goeroes: http://www.managementgoeroes.nl/management-modellen/7s-model/

    Herpen, J. v. (z.d.). 7S model mckinsey. Retrieved 04 05, 2015, from informarketing: http://www.informarketing.nl/marketing-modellen/7s-model-mckinsey/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s