Social media: Ticketswap

De historie van het platform en de huidige strategie

Ticketswap is in 2012 opgericht door 3 jonge ondernemers; Hans Ober, Ruud Kamphuis en Frank Roor. Zij waren het zat dat er nooit op een veilige manier kaartjes kunnen worden verkocht en gekocht. Ticketswap is het platform om je tickets van concerten/events te verkopen en te kopen op een relatief vellige, snelle en eerlijke manier. Dit geldt zowel voor de koper als de verkoper. Nu met al die 10tallen festivals per jaar komt dit social media platform precies op het goede tijdstip! (Teunissen, 2013)

Communicatie met de klant

Dit social media platform is de marktplaats om je tickets te kopen en verkopen. De verkoper dient in te loggen met zijn/haar Facebook account. Zodat iedereen kan zien wie de ticket aanbied. Hierdoor kan de koper zelf inschatten of de persoon te vertrouwen is ja of nee.

De e-tickets moeten worden geüpload door de verkoper zodat de ticket na de screening online kan worden gezet. De verkoopprijs mag nooit meer dan 20% op de originele verkoopprijs te koop worden gezet. Zo betaald de koper altijd een eerlijke prijs en kan er niet gestunt worden met prijzen zoals op markplaats en andere aanbieders van tickets.

De koper kan via dit platform aangeven waarvoor zij/hij een kaartje zoekt. Zo krijgt de koper een overzicht te zien van de kaartjes die worden aangeboden en kan de koper zelf een keus maken welke ticket hij/zij wilt overkopen.

De koper dient voordat de ticket opgestuurd wordt het geld over te maken naar Ticketswap zodat de verkoper verzekerd is van het geld. Nadat het geld is overgemaakt ontvangt de verkoper het verdiende geld de volgende dag op de rekening en wordt de ticket direct verzonden naar de koper.

Doordat Ticketswap is gekoppeld met Facebook kunnen de aanbieders ook op een makkelijke manier hun ticket promoten door een bericht te delen op Facebook. Nadat een ticket is verkocht wordt deze gelijk verwijderd op het platform zodat er geen verwarring kan ontstaan.

Alles gaat via Ticketswap dus op een snelle, eerlijke en veilige manier. (ticketswap, 2012)

Advertentiemogelijkheden

Doordat Ticketswap is gekoppeld aan een Facebook account kan de koper en verkoper een advertentie plaatsen via hun gebruikersaccount. Hierdoor kan de desbetreffende ticket sneller worden verkocht en gekocht. Hier zit echter nog geen verdienmodel achter.
Het verdienmodel

Ticketswap krijgt 10% over de gehele transactie van de verkochte tickets. Er wordt 5% extra berekend voor de verkoper en 5% berekend voor de koper. Daarnaast werkt Ticketswap ook samen met grote organisaties als Awakenings, hier zullen zij ook bemiddelingskosten voor berekenen. Via deze wegen wordt er omzet gedraaid door Ticketswap. (ticketswap, 2012)

 Kansen voor het bedrijf

Ik ben zelf erg benieuwd hoelang dit bedrijf zal bestaan en hoe het in de toekomst eruit gaat zien. Zelf zie ik via Facebook erg vaak advertenties van ticketaanbieders van Ticketswap voorbij komen en wordt daar altijd erg vaak en snel op gereageerd. Daarnaast zie je steeds meer festivals opkomen en zijn de aantallen gedupeerde van valse tickets steeds hoger. Daarom denk ik dat een bedrijf als Ticketswap hier goed op inspeelt en in dat opzichte veel toekomstmogelijkheden heeft.

Daarnaast is het voor zowel Ticketswap als voor bedrijven/organisaties van festivals en concerten een interessant idee om veel met elkaar samen te gaan werken. Zo kan Ticketswap weer gaan verdienen aan de samenwerking, wat ze voorheen ook al deden met Awakenings. En kunnen de organisaties/bedrijven van de festivals en concerten er van verzekerd zijn dat de ticketverkoop op een zo snelle, eerlijk en veilig mogelijke manier gaat. (Blotenberg, 2014)

Ticketswap heeft ervoor gezorgd dat nu ook de mobiele gebruiker goed gebruik kan maken van deze site. Zo heeft deze start up een applicatie ontwikkeld die is te downloaden op de Iphone. Echter is deze applicatie nog niet te gebruiker voor andere Android gebruikers. Ook kunnen er alleen kaarten worden gekocht via deze applicatie en nog niet worden verkocht. Daarvoor moet de verkoper gebruik maken van de website. Om de klanten optimaal van dienst te zijn kan Ticketswap deze 2 aspecten in de toekomst nog wel optimaliseren. (Breij, 2014)

Toch kan er ook via Ticketswap internetcriminaliteit voorkomen. Online ticketverkoop met e-tickets kan nooit 100% veiligheid garanderen. Ik vraag me daarom af of misschien niet over een aantal jaar heel de doorverkoop van tickets overal wordt verboden door de overheid…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:

Blotenberg, S. (2014, augustus 24). ondernemen. Opgeroepen op maart 16, 2015, van FD.nl: http://fd.nl/ondernemen/88007/onze-tickethandel-is- van-consument-tot-consument-dat- wekt-vertrouwen

Breij, B. (2014). Ticketswap. Opgeroepen op 03 16, 2015, van Iculture:

http://www.iculture.nl/apps/ticketswap-tweedehands-tickets-kopen-in-iphone-app/

Teunissen, K. (2013, september 24). carriera student ondernemen. Opgeroepen op maart 16, 2015, van Studenten.net: http://www.studenten.net/carriere/student_ondernemen/22936/eigen_bedrijf_ticketswap

ticketswap. (2012). Veilig tweedehands e-tickets kopen en verkopen. Opgeroepen op 03 16, 2015, van ticketswap: https://www.ticketswap.nl/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s