Social media: Twibfy

De historie van het platform en de huidige strategie

In 2013 is het nieuwe social media platform van Nederlandse bodem Twibfy geïntroduceerd. Twibfy is als ware een mix van Google+ en Pinterest. Het is een gratis social media platform waar de gebruikers elkaar kunnen inspireren door het delen van foto’s en video’s op een zeer gemakkelijke manier. Kwaliteit staat voorop bij dit social media platform. Foto’s en video’s kunnen door iedereen geplaatst worden maar zullen altijd eerst langs een redactie gaan. Als de content voldoet aan de kwaliteitseisen van dit platform wordt de content pas geplaatst. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld Pinterest waar veel mooie maar ook vele lage resolutie en onzinnige foto’s op staan. Twibfy wordt gesteund door Google om het technische vlak te ondersteunen en alles uit dit platform te halen! (Eilander, 2013)

Communicatie met de klant

De doelgroep waar dit platform zich op richt zijn de ‘creative professionals’ en de ‘creative amateurs’. Hierbij kun je denken aan personen die vaak bezig zijn met fotografie en design. Daarom is ook alle content wat op dit platform te vinden is van hoge resolutie en kwaliteit. De gebruiker dient in te loggen via zijn Facebook account en kan vanaf dan hun foto’s en video’s toevoegen, delen en organiseren. De gebruiker kan zelf moodboards creëren, zo kunnen verschillende foto’s uit dezelfde categorie op een mooie en visuele manier worden gepresenteerd. Alles gaat via het gebruiksvriendelijke ‘drag en drop’ systeem. De video’s en afbeeldingen kunnen worden opgepakt en kunnen ‘gedropt’ worden in een bepaalde map of bij de gebruiker aan wie je de foto/video wilt laten zien. Uiteraard kunnen de gebruikers onderling elkaar volgen zodat ze up-to-date blijven van elkaars content! (somention, 2013)

Daarnaast heeft Twibfy geen zoekbalk meer en kan de gebruiker op de site gewoon overal een woord intypen en vervolgens gaat Twibfy hier content op selecteren. Naast dat er op onderwerpen kan worden gezocht kan de content ook ook geselecteerd worden op kleur. Dit maakt het voor de gebruiker heel makkelijk om zo op een snelle en makkelijke manier mooi beeldmateriaal te verzamelen. Twibfy is ook de downloaden via de Appstore! (twibfy, 2013)

 Advertentiemogelijkheden en het verdienmodel

Omdat Twibfy nog een redelijk nieuw platform is kent het nog geen advertentiemogelijkheden en een verdienmodel. De founders van Twibfy willen eerst zoveel mogelijk feedback verzamelen van alle gebruikers om hiermee aan de slag te kunnen. Zoals al eerder vermeld is dit social media platform gratis en heeft op deze manier nog geen verdienmodel. Over een aantal jaar zal dit echter gaan veranderen en zullen er gesponseerde links komen. (edtechdigest, 2013)

Kansen voor het bedrijf

Ik denk zelf dat Twibfy goede toekomstmogelijkheden heeft omdat kwaliteit voorop staat dit is een groot verschil met een platform zoals Pinterest. Al de content gaat langs een redactie voordat het online wordt gezet. Dit zorgt ervoor dat de foto’s en video’s van hoge resolutie en kwaliteit zijn. Dit is vooral voor de ‘creative professionals en amateurs’ een belangrijk aspect omdat ze zo niet bij het selecteren ook tal onzinnige en slechte kwaliteit foto’s tegenkomen. Dit versneld het proces van het verzamelen van content. Zelf vind ik het namelijk ook altijd zwaar vermoeiend als ik bijvoorbeeld content zoek om mijn rapport visueel te versterken en ik veel slechte kwaliteit foto’s tegenkom. Dit vertraagd je zoekproces namelijk enorm!

Twibfy is alleen op een Iphone de downloaden in de Appstore. Voor de overige mobiele gebruikers is een Twibfy applicatie dus niet mogelijk. In de toekomst is het zeker een must om ook voor de andere gebruikers een applicatie te ontwikkelen zodat ook voor onder andere de Samsungliefhebbers Twibfy te beheren is via een applicatie.

Als laatste is het voor de toekomst slim om ook een verdienmodel te koppelen aan dit social media platform. Dit kan bijvoorbeeld door advertenties te plaatsen over het Twibfyaccount van bedrijven en creative professionals zodat zij meer naamsbekendheid en volgers kunnen generen.

Naar mijn mening genoeg toekomstperspectief voor dit platform!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:

edtechdigest. (2013, 08 23). cool tool twibfy. Retrieved 03 29, 2015, from edtechdigest: https://edtechdigest.wordpress.com/2013/08/29/cool-tool-twibfy/

Eilander, E. (2013, 09 14). Twibfy in Amerika. Retrieved 03 29, 2015, from marketing online: http://www.marketingonline.nl/achtergrond/bericht/twibfy-in-amerika

somention, n. b. (2013, 09 12). Nieuw Nederlands social medium Twibfy. Retrieved 03 29, 2015, from somention: http://www.somention.com/socialmedia/nieuw-nederlands-social-medium-twibfy/

twibfy. (2013, 09 13). Nl starup lanceert visual content platform twibfy. Retrieved 03 29, 2015, from emerce: http://www.emerce.nl/wire/nl-startup-lanceert-visual-content-platform-twibfycom

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s