Social media: Instagram

Instagram

 

De historie van het platform en de huidige strategie

Instagram is ontwikkeld in 2010 door Kevin Systrom en Mike Krieger. Zij studeerde samen aan Stanford een universiteit in Amerika. Instagram is een mobiele platform waar foto’s en video’s tussen gebruikers kan worden uitgewisseld. In 2012 is Instagram overgenomen door Facebook omdat oprichter Mark Zuckerberg van mening was dat hij te weinig voldoening kon halen uit de mobiele versie van Facebook. Instagram was overgenomen voor 1 miljard dollar. De oprichters waren in een klap miljonair! In 2015 telt Instagram ruim 150 miljoen gebruikers over de hele wereld! (z.n., 2013)

Communicatie met de klant

Instagram wordt vooral gebruikt onder de jongeren. Ook in Nederland is dit massaal. 1,8 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram. Maar liefst de helft van de jongeren t/m 19 jaar gebruiken dit online platform. Ruim 720.000 Nederlanders gebruikt dit Social media kanaal dagelijks.

Op Instagram worden dagelijks foto’s en video’s gedeeld over de hele wereld via mobiele apparaten. Je moet uiteraard wel eerst een profiel aanmaken om zo toegang te krijgen tot dit platform. Het populaire van dit platform is dat er filters kunnen worden gebruikt. Er zijn een tal van filters die kunnen worden gebruikt. De filter wordt over de foto geplaatst en zo krijg je jouw ultieme mooie foto. Je kunt de foto plaatsen op jouw profiel en verschillende #hashtags toevoegen. Een

andere gebruiker kan namelijk zoeken op hashtags en kan zo bij jouw foto uitkomen. Elke foto en video kan worden geliked en er kan een reactie onder worden geplaatst plus je kunt een bepaald persoon volgen. Zo kun je continue bijhouden wat de desbetreffende persoon doet! Met Instagram kun je mensen over de hele wereld meenemen en een kijkje laten nemen in jouw privé leven.

Daarnaast bestaat er een nieuwe applicatie namelijk; Instagram messenger. Door deze app te downloaden kun je in het privé communiceren met elkaar. Dit kan natuurlijk handig zijn als jij die leuke jongen een berichtje wil sturen. Maar uiteraard kan dit ook zakelijk een goede optie zijn om zo in contact te komen met een bedrijf/organisatie die jou aanspreekt! (Donkers, 2015)

Advertentiemogelijkheden

Advertentiemogelijkheden worden nu op kleine schaal getest in de Verenigde Staten en in Australië. Zo gaat Instagram kijken of dit straks wereldwijd kan worden gebruikt. Het werkt als volgt; de gebruiker krijgt een bericht in hun feed te zien van bedrijven/organisatie die ze niet volgen. Het bericht is herkenbaar aan het feit dat er rechts bovenin de tekst ‘sponsored’ komt te staan. Hoogstwaarschijnlijk worden die berichten bij de gebruiker getoond aan de hand van hashtags om zo te bepalen wie er bij de doelgroep past. De kosten zullen waarschijnlijk via CPC berekend. Helaas is hier nog weinig informatie over te vinden en is het nog niet beschikbaar in Nederland. Wel kunnen we hoogstwaarschijnlijk in de toekomst wel meer kunnen verwachten qua deze ontwikkeling! (Kwakman, 2014)

Het Verdienmodel

Er is dan ook nog geen verdienmodel voor dit grote platform. Wellicht gaat dit er in de toekomst wel komen doordat de ontwikkelingen van het adverteren nu in verschillende landen wordt getest. Veel grote bedrijven maken gebruik van Instagram om meer naamsbekendheid op te bouwen en meer producten/diensten te verkopen. Deze grote bedrijven kunnen dan ook via dit platform een hele grote doelgroep wereldwijd bereiken en zouden door middel van advertenties nog meer winst kunnen boeken. Hier ligt dus een grote kans voor Instagram om hierop in te spelen en zo te verdienen aan deze applicatie.

Kansen voor het bedrijf

Zoals hierboven is vermeld heeft Instagram nog geen verdienmodel. Hier zijn ze dan ook hard aan bezig om dit te ontwikkelen. Het adverteren op Instagram is dan ook een grote kans voor dit platform om hier een verdienmodel aan te koppelen.

Daarnaast is het een gratis mobiele applicatie. Instagram heeft nu al 150 miljoen gebruikers en in de toekomst zal dit aantal nog meer gaan stijgen. Instagram is het ultieme Social media platform voor bloggers, fotografen en merken. Wellicht kunnen ze de applicatie betaald maken door €0,99 cent te laten betalen als je boven een bepaald aantal foto’s komt. Dit kleine bedrag voor de gebruikers is uiteindelijk een enorme winstpost voor Instagram.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:

z.n. (2013, 07 11). Instagram: hoe Facebook twee twintigers schatrijk maakt. Retrieved 03 10, 2015, from z24: http://www.z24.nl/ondernemen/instagram-hoe-facebook-twee-twintigers-schatrijk-maakt

Donkers, I. (2015, 2 5). Internet jongeren Social media 2015. Retrieved 03 10, 2015, from alles over jongeren: http://allesoverjongeren.nl/internet-jongeren-social-media-2015/

Kwakman, D. (2014, 06 11). adverteren op instagram. Retrieved 03 10, 2015, from marketingguys: http://www.marketingguys.nl/2014/06/adverteren-op-instagram/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s