Social media: Tumblr

De historie van het platform en de huidige strategie

Het online platform Tumblr is opgericht op 7 februari 2007 door ondernemer David Karp. Tumblr is eigendom van het grote bedrijf Yahoo. In de Verenigde Staten is dit Social media platform onwijs populair en staat dan ook op nummer 1 van de meest gebruikte Social media kanalen. In Nederland is Tumblr staat Tumblr nog niet op nummer 1 maar wordt wel steeds meer gebruikt. Dit Social media platform is ook pas sinds 2012 op de Nederlandse markt tevinden. Het microblogging-programma maar ook een sociaal netwerksite. Tumblr is bedoeld voor bloggers en het verspreiden van beeldmateriaal onderling. (z.n., Tumblr, 2015)

Communicatie met de klant
De doelgroep van dit platform zijn voornamelijk de jongeren. De gebruikers kunnen zich simpel aanmelden met hun e-mail en gratis gebruik maken van dit platform. Op Tumblr kunnen de gebruikers diverse blogs posten. De berichten kunnen bestaan uit allerlei verschillende aspecten zoals audio, foto’s en video’s. Net zoals bij vele Social media kanalen kunnen ook de gebruikers op Tumblr elkaar volgen, reacties plaatsen en de berichten delen. Al de blogs worden gesorteerd op de bepaalde onderwerpen en niet op de gebruiker zelf. Het profiel van de gebruiker kan helemaal naar eigen smaak worden aangepast zodat jouw blog jouw ideniteit en persoonlijkheid weergeeft. (Oosterveen, 2014)

Advertentiemogelijkheden

Adverteren op Tumblr is mogelijk in diverse advertentie varianten. Adverteerders op Tumblr kunnen speciale aandacht krijgen op het platform. Via de Tumblr Radar krijgen adverteerders de mogelijkheid om nieuwe volgers, likes en reblogs te genereren. Het zorgt in ieder geval voor een groot bereik. De Tumblr radar heeft meer dan 120 miljoen impressies per dag. Daarnaast is er de Tumbrl Spotlight, die wekelijks tientallen miljoenen nieuwe volgers genereert voor bestaande en nieuwe gebruikers. Adverteerders worden centraal aanbevolen in de Tumblr Spotlight in een van de meer de 50 beschikbare categorieën. Tevens is er Tumblr Trending, waar Sponsored Trending Blogs getoond worden tussen de nieuwste en populairste blogs van dat moment. Tumblr Trending is enkel op mobiel beschikbaar.. (Communicatiegroup, 2015)

Het Verdienmodel

Tumblr is ruim 1,1 miljard dollar waard. Dit is de prijs die Yahoo betaalt voor Tumblr. De groei die te zien is onder Tumblr brengt vermoedelijk advertenties met zich mee. Hier kan Tumblr haar verdiensten uit halen. De advertentiekosten worden gehanteerd via de Cost per engagement, dit betekent dat als een klant de pagina bezoekt er een bedrag naar Tumbrl gaat. (Ammelrooy, 2013).

Kansen voor het bedrijf

Ik denk dat er voor Tumblr een grote kans ligt om zich te ontwikkelingen op het gebied van adverteren. Voor bedrijven en bloggers is Tumblr namelijk een super handige tool om hun blogs te delen en naamsbekendheid op te bouwen. Via Tumbrl heb je namelijk de mogelijkheid om op een snelle en makkelijke visuele manier producten/diensten etc te weergeven. Hier kan Tumblr in de toekomst nog meer op in spelen.

 

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:

Communicatiegroup, C. m. (2015). tumblr advertising. Opgeroepen op 3 4, 2015, van social media adverteren: http://www.socialmediaadverteren.nl/tumblr-advertising/

z.n. (sd). social tumblr adverteren. Opgeroepen op 3 6, 2015, van pauwr: http://www.pauwr.nl/social/tumblr-adverteren/

z.n. (2015, 3 4). Tumblr. Opgehaald van Tumblr.com: https://www.tumblr.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s