Social media: Linked in

De historie van het platform en de huidige strategie

LinkedIn is een van de grootste netwerk platforms, met ruim 300 miljoen leden van over de hele wereld. De website is opgericht in 2002, met als doel, professionals over de hele wereld met elkaar in contact brengen. In 2003 ging de website officieel online en momenteel heeft het bedrijf een hoofdkantoor in Silicon Valley en vestigingen over de hele wereld, waaronder een in Amsterdam. (Over ons | LinkedIn) Bedrijven en personen kunnen hier dus een pagina aanmaken, om er voor te zorgen dat ze gevonden worden door anderen. Zo kunnen de juiste mensen voor een opdracht gevonden worden of eventuele openstaande vacatures ingevuld worden.

Communicatie met de klant

Door een bedrijven pagina aan te maken via Linkedin, kan een onderneming er voor zorgen dat de bedrijfsnaam, producten en merken gezien worden door potentiële afnemers of relaties. Het is ook mogelijk om direct contact te maken en informatie te uiten naar de volgers. Ook de bedrijfsprofielen worden goed zichtbaar gemaakt in Google en komen hoog in de zoekranking. Omdat er geen kosten gemaakt worden met het aanmaken van een profiel, is het voor ieder bedrijf interessant een profiel te hebben. De bedrijven laten zien wat ze doen en wat de kernwaardes van de onderneming inhouden. Ook personen kunnen een profiel aanmaken om te zorgen dat ze gevonden worden door bedrijven of andere professionals. Hierdoor kunnen ze hun netwerk uitbreiden en eventueel gevonden worden door bedrijven.

Advertentiemogelijkheden

Er zijn advertentiemogelijkheden binnen Linked in. Bedrijven kunnen betalen om de profielen die hierbij horen, foto’s, filmpjes of informatie te promoten via de newsfeed van Linkedin op de homepage voor leden. Hierdoor bereiken bedrijven een grotere, nieuwe doelgroep. De berichten die op die newsfeed pagina komen worden gemarkeerd als “gesponsord” . Deze berichten kunnen geliked en gedeeld worden, en er kan op worden gereageerd. Dit zorgt ervoor dat het bericht nog meer mensen bereikt en zo een groter netwerk creeërt (Meijburg, 2013 ).

Het Verdienmodel

Het bedrijf is een naamloze vennootschap en maakt gebruik van een gediversifieerd businessmodel. LinkIn heeft verschillende inkomstenbronnen, die voornamelijk afkomstig zijn uit de abonnementen van de gebruikers. Ook de advertentie verkoop en de talent Solutions zijn belangrijke inkomstenbronnen. Adverteren werkt met een CPC (Cost per click)systeem waardoor bedrijven betalen zodra mensen op de advertentie klikken. Als u bijvoorbeeld tien klikken per dag wenst en u maximaal USD 3 per klik wilt uitgeven, stelt u uw dagelijkse budget in op USD 30 per dag. (prijzen voor LinkedIn ads. campagnes, 2014)

Minimumkosten:

  • Het minimale dagelijkse budget bedraagt USD 10,00 per dag.
  • Het minimale CPC-bod voor tekstadvertenties op LinkedIn bedraagt USD 2,00 per klik. Het minimale bod voor gesponsorde updates is afhankelijk van uw gewenste doelgroep.
  • Het minimale CPM-bod voor tekstadvertenties op LinkedIn bedraagt USD 2,00 per 1000 weergaven. Het minimale bod voor gesponsorde updates is afhankelijk van uw gewenste doelgroep.
  • Het minimale dagelijkse budget (een optionele functie voor gesponsorde updates) bedraagt USD 10,00.

Kansen voor het bedrijf

Een kans, die voordelen biedt voor zowel LinkedIn als de personen en bedrijven die er gebruik van maken zou zijn, om vacature mogelijkheden toe te voegen aan de bedrijfspagina’s. Zo kunnen bedrijven, professionals laten weten als er open plekken zijn in het bedrijf. Ook kunnen professionals zichzelf aanbieden op de arbeidsmarkt. Op deze manier kan LinkedIn tevens gebruikt worden als vacaturebank en zouden ze hieruit extra inkomsten kunnen halen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:

Meijburg, M. (2013 ). Beter zichtbaar op LinkedIn: sponsored updates & adverteren. Opgehaald van Frankwatching.com: http://www.frankwatching.com/archive/2013/07/29/beter-zichtbaar-op-linkedin-sponsored-updates-en-adverteren

Over ons | LinkedIn. (sd). Opgehaald van LinkedIn: http://nl.linkedin.com/about-us?trk=hb_ft_about

prijzen voor LinkedIn ads. campagnes. (2014). Opgehaald van Hulp. LinkedIn: https://hulp.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/11244/~/prijzen-voor-linkedin-ads-campagnes—overzicht

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s