Social media: Ello

De historie van het platform en de huidige strategie

Ello is het nieuwe sociaal netwerk dat is opgericht door de Amerikanen Paul Budnitz en Todd Berger in maart 2014. Dit sociale netwerk is een soort combinatie van de huidige platformen Facebook, Twitter en Tumblr. Maar er is een heel groot verschil bij Ello!; er zal nooit reclame verschijnen en er zal rekening worden gehouden met de privacy van de gebruikers. (wikipedia, z.d.)

Communicatie met de klant

Een gebruiker kan zich aanmelden via de website. Hierin vul je je naam, e-mail en wachtwoord in. Vervolgens kies je een avatar om jezelf te weergeven. Je kunt meteen in je profiel een aantal aspecten instellen:

– wil je een publiekelijk profiel ja of nee
– mogen mensen reageren op je posts
– mag Ello jouw gedrag analyseren om het network te verbeteren
– wil je mails ontvangen van meldingen

De naam van de gebruiker kan ieder moment veranderd worden. Als het account is aangemaakt kan de gebruiker andere mensen volgen. Hieruit kan de gebruiker kiezen of het een friend (zie je de volledige berichten) of een noise(je ziet hun verkorte berichten) wordt. (Berg, z.d.)

De gebruikers kunnen op Ello korte berichten posten met bijvoorbeeld foto’s of gif’jes, die vervolgens in een tijdlijn aan je vrienden worden getoond. Ello staat bekent om 3 aspecten; simplicity, beauty, transparency. Het design van Ello is dan ook heel simpel zonder weinig poespas. Het verkoopt je gevens niet aan adverteerders en zelf kan Ello zelf niet eens jouw berichten lezen als je voor deze optie kiest. (Hofmans, 2014)

Advertentiemogelijkheden
Ello is anders als een Facebook en dergelijke. Advertenties worden niet toegestaan. Dit is natuurlijk voor bedrijven niet aantrekkelijk. Zo kunnen ze namelijk niet hun producten en diensten promoten aan een specifieke doelgroep. Maar voor de gebruikers van Ello is dit juist een pro. Zij zitten niet te wachten op advertenties zoals bij diverse andere social media platformen waar je continu wordt platgegooid met advertenties. (Hoek, 2014)

Het verdienmodel

Bij vele Social media platformen komt het verdienmodel voort uit advertenties. Dit is dus bij Ello niet het geval omdat advertenties verboden zijn.

Ello verdient vooral zijn geld doordat leden een donatie geven omdat ze het waarderen dat hun privacy hoog in het vaandel staat en dat er niet geadverteerd wordt. Ook verdient Ello zijn geld door investeerders. Zo haalde Ello onlangs nog een half miljoen dollar binnen door een grote investeerder. Daarnaast wil Ello in de toekomst speciale functies gaan aanbieden wat extra geld kost. Dan wordt Ello in de toekomst een freemium model. Een gratis Social media platform waar je tegen betaling gebruik kan maken van extra functies.

Kansen voor het bedrijf

Ello onderscheidt zich doordat privacy hoog in het vaandel staat en dat er geen gebruik wordt gemaakt van advertenties. Deze 2 aspecten moeten ze ten alle tijden bewaken omdat dit hun onderscheidende factoren zijn.

Ello kan zich nog wel ontwikkelen door een applicatie te ontwikkelen zodat er ook gebruik kan worden gemaakt van dit platform op mobiele toestellen. Nu is Ello namelijk alleen nog maar te gebruiken via een browser. Hiermee kunnen ze zichzelf in de vingers snijden omdat tegenwoordig heel veel gebruik wordt gemaakt van applicaties.

Simplicity is een van de sleutelfactoren van Ello. Toch denk ik dat ze bijvoorbeeld door een freemium model aan te bieden wat meer functies beschikbaar kunnen stellen. Zo kunnen de gebruikers net wat meer extra’s uit hun profiel/account halen waardoor ze getriggerd blijven om gebruik te maken van dit platform!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bronnen:

wikipedia. (z.d.). Ello social network . Retrieved 02 10, 2015, from wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Ello_%28social_network%29

Berg, E. v. (z.d.). Hoe het social netwerk ello werkt. Retrieved 02 10, 2015, from isimedia: http://www.isimedia.nl/hoe-het-sociale-netwerk-ello-werkt-een-handleiding-voor-beginners/

Hoek, A. (2014, 10 20). wordt ello het nieuwe sociale netwerk? . Retrieved 02 10, 2015, from marketingmed: https://marketingmed.nl/wordt-ello-het-nieuwe-sociale-netwerk/

Hofmans, T. (2014, 10). wat is ello . Retrieved 02 10, 2015, from pcmweb: http://www.pcmweb.nl/nieuws/wat-ello-en-4-andere-vragen-over-het-populaire-sociale-netwerk.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s